TNBiz (TN.cz)
24.02.2017 10:14:38

Našli planety podobné Zemi vzdálené 39 světelných let. Co to znamená pro lidstvo?

Důležitý objev v oblasti exoplanet vyvolává senzaci po celém světě. Ačkoliv jsou astronomové teprve v počátku zkoumání celé soustavy, už nyní koluje celá řada otázek. Na některé z nich bude dnes od 20:00 odpovídat významná osobnost České astronomické společnosti Pavel Suchan, který již delší dobu působí jako tajemník Astronomického ústavu AV ČR v Ondřejově.

Solární soustava TRAPPIST-1 je vzdálená 39 světelných let od Země, jedná se o systém se sedmi planetami, které jsou velmi podobné Zemi.

Nejméně tři z nich jsou v takzvané obyvatelné zóně, podle zprávy Evropské jižní observatoře by ale při vhodných podmínkách mohla být voda v tekutém stavu na všech sedmi.

V tomto systému se nachází dosud nejvyšší počet planet svou velikostí podobných Zemi a zároveň nejvíce planet, na jejichž povrchu by se mohla vyskytovat voda v kapalném stavu. Článek oznamující objev byl publikován ve vědeckém časopise Nature.

Co přesně to znamená pro astronomii a pro lidstvo? Jaké kroky nyní vědce čekají a co můžeme v nejbližší budoucnosti očekávat? Mohou planety skutečně hostit život? Na to a další otázky z oblasti astronomie a astrofotografie se můžete ptát v online rozhovoru.

Pavel Suchan působí na Astronomickém ústavu AV ČR jako tiskový tajemník od roku 2004. Věnuje se především popularizaci astronomie, prezentaci výsledků dosažených pracovníky AsÚ a také problematice světelného znečištění, resp. ochraně pozorovacích podmínek a ochraně nočního životního prostředí.

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

Přehled pojmů

Počasí hledání předpověď počasí pro všechna města světa.
Druhou možností je hledání přes seznam kontinentů a států.

Zdroj dat o počasí

Předpověď počasí pro dodává MET Norway norský meteorologický ústav a NRK.

Pocitová teplota

Pro výpočet pocitové teploty používáme Australian Apparent Temperature (AAT) model, který je navržen pro celoroční výpočty a bere kromě teploty a rychlosti větru v úvahu i vlhkost vzduchu. Kalkulačky pocitové teploty (AAT model, Wind Chill model).
°C / °F     Radar     Sdílet